Visci

Miten teknologian käyttö vaikuttaa uneesi ja mitä voit tehdä sen suhteen – osa 2

Tässä artikkeliparissa tarkastelemme kuinka tutkimukset ovat osoittaneet teknologian vaikuttavan uneemme ja mitä vaikutuksia huonosti nukutulla yöllä voi terveyteemme olla. Tämän lisäksi kerromme mitä voit tehdä vähentääksesi haittavaikutuksia ja saadaksesi mahdollisimman hyvän yön unet. Edellisessä osassa kerroimme myös, kuinka erityisen vahingoittavaa laitteiden sininen valo voi olla teini-ikäisille, jotka tarvitsevat entistä enemmän unta ja lepoa sillä heidän kehot ja aivot muuttuvat ja kasvavat tänä tärkeänä aikana. Tässä osassa keskitymme täysin siihen, mitä sinä voit  kasvavat tänä tärkeänä aikana. Tässä osassa keskitymme täysin siihen, mitä sinä voit tehdä varmistaaksesi paremmat unet tulevaisuudessa.

Miten teknologian käyttö vaikuttaa uneesi ja mitä voit tehdä sen suhteen – osa 2

Miten voit vähentää näyttöjen vaikutusta uneen

Joten, onko olemassa mitään temppuja ja toimenpiteitä, jotta näyttöjen sinisen valon aiheuttamista hälyttävistä ongelmista voisi välttyä? Tietenkin on! Jotkut tavat voivat olla parempia kuin toiset mutta tässä muutamia vinkkejä. Jos sinun on välttämättä käytettävä puhelintasi ennen nukkumaanmenoa, tarkista voitko muuttaa puhelimesi valoa vähemmän siniseksi, punaisempaan suuntaan. Joihinkin puhelimiin voit asettaa valoasetukset, jolloin voit säätää valon vähemmän siniseksi esimerkiksi ilta yhdeksästä aamu seitsemään tai sinun aikatauluusi sopivalle aikavälille. Näytön voi myös himmentää yöksi, suosittelen himmentämään niin paljon kuin on mahdollista. Voit myös vaihtaa asetuksia niin, että teksti näkyy valkoisena mustalla taustalla eikä toisin päin. Markkinoilla on myös sovelluksia, näytönsuojaimia tai sisäänrakennettuja yöasetuksia, jotka vähentävä sinistä valoa puhelimen näytöissä. Jos sinua ei haittaa pieni hassuttelu, harkitse oranssinväristen lasien käyttämistä, Ne estävät sinisen valon ja niiden käytön vaikutuksista on rajoitettuja todisteita. Parempi kuitenkin olisi, jos voisit rajoittaa laitteiden käyttöä, ainakin interaktiivista käyttöä illalla. Koeta laittaa kaikki elektroniset laitteet toiseen huoneeseen. Jätä puhelimesi esimerkiksi latautumaan keittiöön. Jos sinun on pidettävä puhelin makuuhuoneessa, laita puhelimesi äänettömäksi tai lentotilaan ja pyri olemaan avaamatta sitä illan ja yön aikana. Voit myös käyttää ‘älä häiritse’ ( do not disturb) -tilaa puhelimessasi jolloin vain pakottavat puhelut tulevat läpi mutta vältyt kaikilta muilta häiritseviltä ilmoituksilta. Suosittelen kuitenkin opettelemaan viettämään laitteetonta aikaa ennen nukkumaanmenoa, joka tarkoittaa kaikkien elektronisten laitteiden, kuten puhelinten, television ja tabletin, sammuttamista ja lukea vaikka kirjaa tai viettää läsnä olevaa aikaa kumppanisi kanssa.

Miten voit vähentää näyttöjen vaikutusta uneen

Radikaali muutos

Asiantuntijat, kuten professori Hillman uskovat, että on syytä mennä näitä toimenpiteitä pidemmälle ja kysyä itseltäsi perusteellisempi kysymys, joka joidenkin mielestä saattaa tuntua radikaalilta: käytätkö laitteita kenties vain liikaa? Toki, tekniikka voi viihdyttää, kiehtoa ja houkutella meitä, mutta se ei tarkoita, etteikö meillä tulisi olla aikoja, jolloin päätämme vain sulkea laitteet kokonaan. “Meillä on kaikki nämä työkalut. Meillä ei ole pimeyttä ja hiljaisuutta enää. Meillä on valoa ja toimintaa. Ja me voimme saada tämän milloin tahansa haluamme. Jotkut meistä jakavat uniajan uhraamista, mutta eivät kaikki” Hillman sanoi. Liiallisen käytön ja unen uhraamisen lopputuloksena on aivot, jotka ovat liian täynnä ja koittavat kytkeytyä pois päältä, mutta se ei voi tehdä niin, koska se on ylikuormittunut. “Lepoaika on paineen alla. Se on aika, jota ihmiset pitävät tarpeettomana. Valitettavasti fysiologinen tosiasia on, että se ei ole” Hillman sanoo.Aiotko sinä jatkaa arvokkaan unen määrän ja laadun uhraamista ja hukkaan heittämistä? Tarvitsemme unta niin moneen asiaan, terveenä pysymiseen niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Uni vaikuttaa mielentilaamme ja onnellisuuteemme, energiaamme ja menestykseemme. Kuvittele, kuinka paljon enemmän voisit saada aikaan, jos unenlaatusi olisi parempi? Mitä voisitkaan tavoittaa jos olisit täydessä mielen ja kehon voimissasi? Onko sinullakin asioita, joita haluaisit tehdä mutta et ole saanut aikaiseksi tehdä, koska energiatasosi eivät riitä näiden asioiden toteuttamiseen? Mikset siis kokeilisi lopettaa ruutujen töllöttäminen kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa vaikka kuukauden ajan, ja seuraa, miten tämä vaikuttaa sinun elämääsi ja suhteisiisi. Otatko haasteen vastaan?

 

Radikaali muutos