Visci

Virtuaalitodellisuus koulutuksessa

Virtuaalitodellisuus on virtuaalinen eli ihmisen luoma keinotekoinen ympäristö. Virtuaalista ympäristöä voidaan käyttää moneen tarkoitukseen, viihteeseen ja nykyään jopa opetukseen. Mutta kuinka virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää hyväksi kouluissa? Mihin kaikkeen sitä voidaan hyödyntää?

Virtuaalitodellisuus koulutuksessa

Kuinka se toimii käytännössä?

Saadakseen virtuaalitodellisuuden toimintaan, koululle tulee hankkia muutama väline. Näitä ovat virtuaalilasit, puhelin (jossa gyro-toiminto) sekä opettajalle esimerkiksi tabletti, jolla hän hallitsee oppilaan virtuaalimaailmaa. Laitteisiin tulee asentaa niihin sopivat sovellukset, joiden avulla voidaan käydä esimerkiksi museoissa. Oppilas laittaa päähänsä erityiset virtuaalilasit, joiden sisään asennetaan sovelluksen sisältämä älypuhelin. Oppilas katsoo siis älypuhelimen näytössä olevaa kuvaa virtuaalilasien läpi. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan opiskella esimerkiksi maantiedettä tai vaikkapa biologiaa. Se tuo aivan uudenlaisia mahdollisuuksia koulunkäyntiin, jonka parissa oppilaat viihtyvät varmasti ja muistavat näkemänsä. VR-lasit toimivat sekä peruskoululaisten koulunkäynnissä tai ylempien asteen koulutuksissa. Niillä on mahdollista luoda simulaatioita eri tilanteista, joihin ei muuten olisi koulupäivän aikana mahdollisuutta. Lentosimulaattoreitahan on ollut olemassa jo pitkään ja virtuaalitodellisuuden avulla se on entistä helpompaa. Myös leikkausten harjoittelu onnistuu virtuaalitodellisuudessa. Virtuaalitodellisuus säästää oppilaitokselta rahaa ja aikaa, sillä oppilaita ei tarvitse joka kerta viedä eri ympäristöihin, vaan tehtävät voidaan suorittaa suoraan oppilaitoksessa. Kätevää, eikö?Mitä kaikkea virtuaalilaseilla sitten voi katsella? Internetiin on lisätty valmiiksi panoraamakuvia, joita voi katsella virtuaalilaseilla. Kuvia on esim. Suomen metsistä ja koulut voivat käyttää niitä vapaasti ja luoda omat tehtävänantonsa. 360° kuvia eli panoraamakuvia voi ottaa myös itse. Jo reilulla parilla sadalla eurolla on saatavilla 360°-kameroita, mutta mikäli on tarve paremmalle kameralle, on hinta tietenkin korkeampi. Parhailla 360°-kameroilla saadaan kuvattua 360°-videota sekä kuvaa ja niitä voidaan katsella 3D-laseilla. Tällä tekniikalla saadaan mahdollistettua huikeita oppimistilaisuuksia oppilaille ja oppimisaihe voi olla laajasti lähes mitä vain. Lue virtuaaliympäristöstä FinEduVR:n verkkosivuilta.Virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää hyväksi myös peleissä ja vaikka niin luulisi, se ei ole ihan viimeaikainen keksintö. Toki se kehittyy jatkuvasti ja saadaan aikaan yhä todenmukaisempia kokemuksia. Lisäksi on olemassa erityisiä ohjaimia, joilla voidaan olla vuorovaikutuksessa ympäröivän virtuaalimaailman kanssa tai voidaan käyttää omia käsiä.

Tulevaisuus

Pelien lisäksi virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty esimerkiksi terapiahoidoissa. Potilas voi esimerkiksi siirtyä virtuaalilasien avulla johonkin rentouttavaan ympäristöön, kuten vaikkapa paratiisisaarelle, kun taas erilaisista fobioista kärsivien ihmisten pelkoja voidaan lievintää VR-lasien avulla. Ihminen voi kohdata pelkonsa virtuaalitodellisuudessa, ilman todellisia vaaroja ja parasta on, että pelot voidaan poistaa nappia painamalla. Virtuaalitodellisuuden luomien kokemusten on todettu aiheuttavan ihmisessä samoja reaktioita kuin todellisetkin fobioiden laukaisijat ja näin fobioita voidaan kohdata turvallisissa olosuhteissa. Näin virtuaalitodellisuudesta saadaan todellista hyötyä. Virtuaaliterapia onnistuu tehokkaammin, kun ei tarvitse käyttää aikaa ja rahaa lähteäkseen erikseen esimerkiksi juuri paratiisisaarelle tai vaikkapa veneretkelle. Potilas kokee olevansa rentouttavassa ympäristössä ja virtuaalitodellisuuden aikana voi suorittaa erilaisia rentoutumisharjoituksia. Kokemusta voidaan lisäksi tehostaa äänin ja tuoksuin, jotka tekevät kokemuksesta realistisemman. Näiden lisäksi virtuaalitodellisuuden avulla voidaan järjestää myös fyysisiä kuntoutusharjoituksia.

Tulevaisuus

HUS VR Lab järjesti vuonna 2007 ensimmäisten joukossa maailmassa terveydenhuollon virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) erilaisia ratkaisuja esittelevän HUS VS -laboratorion. Siellä päästiin kokeilemaan mielenkiintoisia vaihtoehtoja, joissa esiteltiin lääketieteelliseen käyttöön suunniteltuja sovelluksia. Sovelluksia oli niin kuntoutuksen kuin leikkausten tai kuvantamistenkin apuun. Virtuaalitodellisuudella on siis uskomattoman hurjat tulevaisuuden näkymät. Teknologiaa kehitellään koko ajan ja ken tietää, mihin kaikkeen sitä tullaan tulevaisuudessa käyttämään? Sillä voidaan jo esimerkiksi ohjailla laitteita ja valita niiden toimintoja.